cinematográfia BLOG

Történetek. Új dimenzióban.

Cinematográfus, munka közben

Posted by Gábor Simon, www.cinematografia.hu - esküvői cinematográfia

A cinematográfus (a fényképészhez hasonlóan) mindent megtesz a különleges felvételekért. A cinematográfia alapeleme a gyarkori nézőpont- és helyzetváltoztatás. Egyszer létrára vagy fára mászva, máskor a földön hason csúszva próbálunk minden fontos részletet megörökíteni. Emellett a rövid jelenetek és a többnyire lendületes ritmusú vágás adja az esküvői cinematográfia dinamizmusát. Ennek megfelelően a cinematográfus folyamatosan mozgásban van, akár egy - a pár szempontjából nyilván teljesen statikus - szertartás során is. A hagyományos dokumentáló videofelvétellel szemben egy dinamikus esküvői kisfilm elkészítéséhez számtalan szögből, távolságból vagy éppen különböző látószögű optikák használatával felvett rövid jelenetekre van szükség. Egyértelműen nagy előnyt jelent, ha a fontos pillanatok rögzítését két cinematográfus végzi egyszerre. Így lehetőség van például a szertartások alatt a pár legfontosabb momentumainak és a mondjuk a szülők reakcióinak egyidejű megörökítésére is. Egy egykamerás felvételekből készült esküvői kisfilm többnyire a párra fókuszál, két cinematográfus viszont egészen biztosan képes mindkét oldalon egyszerre elkapni a legszebb pillanatokat.

Köszönet a fenti werkfotóért Dudár Szilárd fényképésznek (www.dudarfoto.hu). Helyszín: Varga tanya, Pár: Gabi és Andris (az esküvői kisfilm megtekinthető a Filmek menüpont alatt).

Néhány szóban a cinematográfiáról.

Posted by Gábor Simon, www.cinematografia.hu - esküvői cinematográfia

Bár maga a kifejezés nyilvánvalóan nem újkeletű, a cinematográfia nagyobb ismertségre csak az elmúlt néhány évben tett szert. Az egyedi (sokszor "mozi hatásúnak" nevezett) képi világot biztosító technika a szélesebb közönség számára a Canon 5D mark II megjelenésével vált elérhetővé 2009-ben. A speciális látványvilágért két kulcstényező felel: egyrészt a full-HD felbontású videofelvétel rögzítését lehetővé tévő, nagyméretű (full-frame) érzékelőszenzor, másrészt a Canon vagy akár másik gyártók által készített, nagy fényerejű optikák használata.

Ezzel együtt a cinematográfia egyértelműen nem csak a nyitott blendéről és a teljesen elmosott háttérről (minimális mélységélesség) szól. A képkivágás, a kompozíció, a mélységélesség megválasztása ugyanúgy fontos eleme ennek a képi világnak, mint az utómunka, legyen szó színkezelésről vagy vágási technikáról. És természetesen létezik egy tényező, amely az alkalmazott technikától, de bizonyos mértékben még a fénytől is független: a történet elmesélésének képessége. Sztori nélkül nem létezik cinematográfia, hiába gyönyörűek a képek és jók a fények, ha nincs a történetnek se eleje, se vége.

Cinematográfia vs. dokumentáló videofelvétel

Posted by Gabor Simon, www.cinematografia.hu - esküvői cinematográfia

Ha néhány szóval kellene összefoglalni a két megközelítési mód közötti különbséget, valószínűleg azt mondanám, hogy a hagyományos dokumentáló felvétel statikus, míg a cinematográfia jellegéből adódóan jóval dinamikusabb. Az előbbinél a tartalom, a cinematográfia esetében viszont jóval inkább a képi világ (hívhatjuk látványnak vagy minőségnek is) a hangsúlyosabb. A dokumentáló felvétel főként totál képeivel szemben a cinematográfia jóval inkább a részletekre fókuszál.

cinematográfia: spontán vagy megrendezett jelenetek

Posted by Gabor Simon www.cinematografia.hu - esküvői cinematográfia

Talán az egyik legkényesebb kérdés, amely a szakmabelieket is megosztja. A fényképészek és cinematográfusok egy része háttérbe húzódva örökíti meg a pillanatokat, nem próbálja meg befolyásolni a párt, még egy kreatív alatt sem. A szakma másik fele az irányított kreatív mellett tette le a voksát. Azt hiszem, ezt a változatot Jerry Ghionis (http://www.jerryghionis.com/), a világ egyik legsikeresebb esküvői fotósa fogalmazta meg a legjobban: "...az esküvő egy álomvilág, melyben az emberek, ha csak egyetlen napra is, de elszakadhatnak a hétköznapoktól. Egy esküvőn a ruhától kezdve, a diszeken át, a felszolgált ételekig semmi sem hétköznapi, minden előre megtervezett. Ennek megfelelően, nem gondolnám, hogy egy fényképésznek vagy egy cinematográfusnak abban merülne ki a feladata, hogy a háttérben megbújva örökítsen meg pillanatokat. Nyilván működhet ez a változat is, de ez jóval inkább a páros érdeme. A fényképész (és a cinematográfus) legyen proaktív, legyenek ötletei, legyen humora, kommunikáljon hatékonyan. Ez a hozzáállás minden felvételen garantáltan látható eredménnyel szolgál..."

  • Hírek

  • Képek

  • Kapcsolat

    Stúdió: 2481 Velence
    Régiposta u. 30.
    Mobil: +36 20/246-00-43
    E-mail: info@cinematografia.hu